onsdag den 29. april 2020

Tanker om et bur


Jeg tænker lidt på grisen
mens jeg står under bruseren
og ser på de grønne håndklæder
der hænger til tørre.

Det er ikke den vilde gris
ikke svinet, jeg tænker på
den har vi jo styr på med hegn
Det er heller ikke de frie grise 
dem der løber på marken
jeg tænker på.

Det er dem vi køber billigt i brugsen
dem vi får vores elskede bacon fra
dem der ligger ryg til steg og
lever til postej
mens de med sele om halsen
prøver at vende sig 
for at se efter de små grise
måske et stejf af glæde.

Så tænker jeg lidt på hønsene
mens vandet drypper fra min næse
og jeg overvejer om jeg 
skal tisse lidt i badet.

Det er ikke den vilde høne 
i de vidtstrakte skove på Borneo
 jeg tænker på 
Det er heller ikke de glade høns 
som skraber i jorden
og bader i støv

Det er dem vi hiver op af køleboksen
unge og fede med fedt på leveren
og billige for forbrugeren
det er dem, der fodres under 
en evig sitrende elektrisk pære
uden fjer og uden jord
Det er dem der skubber 
til en anden, når de prøver at vende sig.

Så tænker jeg lidt på fiskene 
og glemmer at jeg står
under bruseren og sluger lidt vand
det smager af sæbe.

Det er ikke de fisk som svømmer 
frit i havet jeg tænker på
Det er heller ikke floder og søers
vilde fisk fanget af ørnens kløer
jeg tænker på.

Det er de dybtrøde stykker 
af fint skåret laks
hevet op af utallige dambrug 
fyldt til randen med mad og medicin
en umotioneret laks, med farvet kød.

Så tænker jeg på mig selv
i disse tider
isoleret
i bur
og dog i bad
med muligheden for selv at bestemme
hvornår jeg skal have mad
Jeg tænker 
jeg tar en øl i stuen 
efter badet
måske til aften jeg vil gå oven på
se en film eller gå en tur
jeg skal jo nå dagens skridt.

Ingen kommentarer: