lørdag den 9. maj 2020

Mit navn er Günther


Jeg holder sådan set
af hverdagen
af morgenen med kaffekoppen
i den bedste stol
eller dybest i haven, hvis vejret tillader
Men naturligvis først
efter jeg har hilst på katten
givet den mad

Så holder jeg af hverdagen
og måske også lidt af Dan Turell
og Jørgen Leth
Men rytmen i min hverdag
den banker i en melankolsk
trompet og en mystisk insisterende guitar

Pludselig er intet mer mig helligt
og jeg får lyst
til at hilse på min nabo
evt. med en smøg
og bagest i haven flyver hættemåger
med deres portvinstud
over min svage vokabilistiske verden
hvad mere er der næsten at sige?
har han ikke sagt det hele
har han ikke sat ord på hele mit liv

Jeg har fulgt ham i tykt og i tyndt fra
Sjælland
til London og Paris
og glædet mig over melankolske
let skjulte spydigheder
og indbyggede modsætninger
Asocialt, som disse dage
gir teksten pludselig mening
Først nu forstår jeg sammenholdet
fra min egen bænk i haven

Et piftet lykkehjul ligger latent
i min sjæl og dog så fuld af forundring
glædes jeg over humoren
hver gang jeg kører gennem
Bjerringbro.

Tak Carsten
og tillykke!
I dag bliver du halvfjerds
og mit univers har du rykket
på kryds og på tværs
fra Hovedgaden 84 E
til den trettende dag.

Ingen kommentarer: